keskiviikko 12. lokakuuta 2011

KOULUUUU

Kuten otsikosta voi päätellä, niin kouluasiaa on siis tulossa.  Nää asiat mistä kirjotan ei sitten todellakaan päde jokaisessa japanilaisessa lukiossa, en halua yleistää, kirjotan vaan omista huomiosta ja mun koulusta. (Tän aiheen keksin siis siitä, kun joku anonyymi kysyi koulukiusaamisesta. )
Anyways, mun koulu sijaitsee siis Tokion laidalla ja tää on yksityinen tyttökoulu. Täällä on sekä yläaste että lukio ja oppilaita on yhteensä vähän reilu 1400. Jep jep, iso koulu siis (no ainakin Suomen tasolla). Japanilainen ja suomalainen lukio eroaa toisistaa ihan täysin, samaa on lähinnä oppiaineet (ja niissäkin on eroja). :D
Ekanakin, meillä on on joka aamu ja iltapaivä homeroom, eli luokanvalvoja pitämä hetki, jolloin se tiedottaa kaikista asioista ja me saadaan kaikki pistarit ja läksyt takaisin. Täällä ei siis käytetä tunneilla aikaa tollasten palautukseen vaan ne tehään homeroomissa. Aamun homeroom sisältää myös 10 minuutin lukuhetken, jolloin kaikki lukee kirjoja (randomia, tiedän). Lisäks meillä on keskiviikkoisin koko vika oppitunti pelkkää homeroomia.  Koulun jälkeen jäädään myös aina siivoamaan oma luokka + joku toinen luokka tai vessa. Meijän luokka ei onneks joudu siivoamaan vessaa. :D Luokka on jaettu kuuteen ryhmään ja kaks niistä on aina siivousvuorossa, meikä siivos koko viime viikon… Mut ei siihen tosiaan mee kuin vartti.

Oppitunnit itessään kestää täällä vain 50 minuuttia ja oppituntien välissä on aina 10 minuutin välkkä.  Oppitunnnit alkaa aina täsmälleen sillon kun kello soi, opettaja astuu viimestään sillon luokkaan. Ja oppitunnit alotetaan ja lopetetaan täällä hiukan eri tavalla kuin suomessa.  Nimittäin joku määrätyistä oppilaista huutaa ”Se o tadashite kudasai” ja sen jälkeen ”Rei!” Ensimmäinen tarkottaa suunnilleen suoristakaa ryhtinne tmv. ja toi ’rei’ on sitten kumartakaa.  Ja sittenhän kummarretaan, niin oppilaat kuin opettajatkin.  Oppitunnin alussa toi on tavallaan tapa toivoa hyvää oppituntia ja lopussa se on tyyliin kiitos oppitunnista.  Ei ihan Suomen meininkiä. :----D

Täällä mennään myös samalla lukkarilla koko vuosi, eikä aineita (yhtä valinnaista lukuunottamatta) saa ite valita, eli kaikkea opiskellaan. Koeviikkoja on vuodessa 4 tai 5 ja sillon on 3 koetta päivässä 4 päivän ajan! Mut tosiaan yks koe kestää sen 50 minuuttia eikä 2 h 45 min niinkun Salppurissa (mun oma lukio Lahessa, niille ketkä ei tiedä =D). Täällä on myös ”Study at Home” päiviä, jotka on aina koeviikkoa ennen ja sen jälkeen. En tiedä miten japanilaiset noi päivät viettää mut mä otan ne ainakin loman kannalta (niitä on siis tosissaan ihan muutama vaan, ehkä 3). :---D

Ja niin niin, meillä on koulupuvut ja tosi tiukat säännöt. Ei meikkiä, kynsilakkaa,lävistyksiä, koruja tai hiusväriä. Ja koulupukuun ei saa tehdä muutoksia, eli solmiota on pidettävä ja hametta ei saa kääriä. (Mut tosiaan lähinnä seiskaluokkalaiset noudattaa tota vikaa sääntöä.) Ai ja lisäks, me ei saataisi pysähtyä koulumatkalla mihinkään vaan pitäisi mennä suoraan kotiin (mitääää, tää on niin outo sääntö…).  Tuota sääntöä olen noudattanut ehkä 10 kertaa ja nekin kerrat on ollut ECC kerhon jälkeen, kun pääsen niin myöhään, että meen suoraan kotiin. Muuten mulla on aina vaihtovaatteet mukana ja mä lähen koulun jälkeen hengailemaan jonnekin, shoppailemaan (tai lähinnä kattelemaan), valokuvailemaan tai muuta vastaavaa.

Ruokkis kestää täällä hurjat 50 minuuttia, mikä taitaa tosin johtua siitä, että sillon pidetään mm. tukareita, kerhoja ja oppilaat hoitaa kaikenmaailman asioita. Täällä ei myöskään käsite ”opettajien huone” ihan muistuta suomalaista kuvaa. Opettajien huone on nimittäin valtava, kaikilla opettajilla on omat pöydät ja opettajien huoneessa näkee aina ruokkiksen vikalla puoliskolla oppilaita. Kun ruokkista on jäljellä 30 minuuttia, koulunkellot soi ja se on merkki siitä, etä nyt voi hyökätä opettajien huoneeseen. :-----D siis sinne vaan kävellään, siellä on aina 6574839 oppilasta puhumassa jollekin opettajista.

Koulualueelta ei saa missään tapauksessa missään vaiheessa päivää poistua, ja jos poistuisitkin niin et pääsisi enää takaisin. Meillä on siis piha, mutta se on sisäpiha. Kouluun on vaan yksi sisäänkäynti joka on aamuisin auki. Päivät se on kiinni ja ulos pääsee painamalla sellasta summeria. No ulkoa ei sitten sisälle niin vaan tullakaan. :-----D täällä ei myös tunneta käsitettä lintsaus.

Mitäs vielä…. no täällä on ainakin kamalat paineet menestyä niin liikunnassa kuin muissakin aineissa. Liikuntaa täällä on 3 kertaa viikossa (mut tosiaan 1 kerta on vaan sen 50 minuuttia) ja meijän koulussa lukion ykkösillä liikunta tarkottaa tennistä, tanssia ja lentopalloa. Mulla ei  kylläkään oo lentopalloa, koska mulla on siinä päällä japanin tunti. Mut anyways! Meillä on ollut jo sekä tenniksessä, että tanssissa kokeet. Tenniksen ”koe” oli siis syöttökoe, eli opettaja katto kun teit alotussyötön kolme kertaa ja merkkas sit ylös että miten se meni. Tanssissa taas meijän piti pareittain esittää yks tanssi, jota ollaan harjoteltu muutama kerta aina tunnin aluksi. Ja syy miks sanoin, että paineet on kovat on se, että muut ei tosiaan tee mitään sinä aikana kun näytät opelle taitosi, eli toisin sanoen 39 ihmistä tuijottaa sua. Mulle se on ollut ihan sama, tiedän etten osaa eikä mua se hirveästi kiinnostakaan. :---D mut jotkut tytöt on kirjaimellisesti tärissyt kun ne on joutunu tekemään tollasta kaikkien muiden edessä..

Ja muitten aineiden paineet johtuu osittain siitä, että kun kokeet jaetaan homeroomissa takaisin niin tosi moni muukin oppilas kuin sinä itse näkee sen sun numeros. Meillä on luokalla siis määrättyjä ihmisiä jotka jakaa kaikkien kokeet/pistarit/läksyt takaisin ja ne antaa ne aina eturivissä istuville. Sitten ne pistetään menemään takariviin päin, eli jos satut istumaan takarivissä niin vähintään kaikki sun riviläiset näkee sen numeron.  Ja muut oppilaat katsoo kaikkien numerot ihan avoimesti ja heittää  sit sinne väliin aina kaikki kommentteja, niin siitä että ”menipäs hyvin” kuin että ”huhhuh, miten sulla meni noin huonosti?” Ja jälleen kerran, joillekin oppilaille toi on tosi kova paikka.  Mun ryhmä on tällä viikolla lappujen jako vuorossa, mutta kun en pahemmin kenekään nimeä osaa lukea niin en joudu niitä myöskään jakamaan, ainoastaan hakemaan ne opettajien huoneesta. :D

Muitakin mulle yllättyksenä tulleita juttuja varmasti löytyy mutta a) tää teksti on jo järkyttävän pitunen ja b) en muista enempää :-------D Ainiin paitsi, että käsite pukuhuone tarkottaa täällä (tyttökoulu kun on) sun omaa luokkaas. Mikä taas tarkottaa sitä, että liikkatuntien jälkeen et pääse suihkuun. :d ja sanotaanko näin että varsinkin tenniksen jälkeen se on superällöä.
terveisin no mieee

 PS. ÄITI JA ISKÄ ! (ja joku muukin jos kiinnostaa) Mä pysyn sittenkin täällä perheessä pidempään! En tiedä kyllä että kuinka kauan pidempään mut ainakin tän vuoden loppuun asti. Mun aluevalvoja soitti pari päivää sitten eka mun hostäidille ja sit mulle ja sillon kun juteltiin niin se kysy, että mites pärjään tän mun hullun pitkän koulumatkan kans. Sanoin, et onhan tää pitkä mut viihyn täällä perhees. Sit se pudotti, että mikäli mua ei tää matkan pituus haittaa niin nää ois valmiita hostaamaan mua pidempään kun ton 3 kk. Täällä on uusvuos tosi kiireinen, nää lähtee jonnekin pohjosempaan sukulaisille joten en oo varma vielä, että miten se hoidetaan. Vaihtoehdot on: a) meen mukaan b) oon jossakin muualla uuden vuoden (väliaikasessa perheessä tmv.) tai c) vaihan perhettä ennen uutta vuotta.  Mut anyways, siihen on vielä aikaa ja varmaan sekin selviää siis ajallaan. :---D aattelin nyt kuitenkin vaan tiedottaa, koska oon superrr iloinen. :---)

9 kommenttia:

  1. AAAPUUUAAA, miten sä jaksat tollasta koulua? :DD Mulla menis ainaki hermot ja itku tulis jos ei sais yhtää meikata tai mitää! Mä uskon hartaasti siihen et sä pidät yllä suomalaisten lukionuorten perustapoja ja rikot ees jotain noista säännöistä. (y)
    Millon sä oot muuten yleensä Skypessä? Tarve päästä juoruilemaan on aika kova! :-----D

    VastaaPoista
  2. NO ÄLÄ, sitä mäkin kovasti mietin. :DD mut joo sanotaanko näin, että mun koulupuku ei välttämättä oo ihan sellanen kuin pitäis ja meikkiäkin löytyy naamasta ainakin meikkipuuterin ja kulmakynän verran. ;D ja yleensä mulla on traguksissa korvikset koska en halua että ne umpeutuu.. mut tosiaan mulle on jo kerran siitä huomautettu. xd olin vaan silleen "ups, unhotu aamulla ottaa pois, gomennasai!" ;--------D

    oooh oooh, miten sulla on tän viikon sunnuntai? oon yleensä sunnuntaisin skypessä porukoitten kanssa mutta voin supistaa sitä aikaa. =D mut jos sulla ei oo sunnuntaina mitään klo 13.30 suomen aikaan (klo 19.30 täällä) niin ilmaannun sillon skypeen ! :)

    VastaaPoista
  3. ainiin ja on varmaan sanomattakin selvää että värjään tukkaani, lol. xd

    VastaaPoista
  4. Oikeesti en ikinä kestäis et liikasta ois tollee kokeita !! :D ja kiva toi et kaikki näkee kokeet :s ei ois kiva ! ;D mut hei meiänki pitää sopii skype treffit ? ei ehkä tietysti tänä su jos on jo viken ja porukoitten ja kaikkien mutta sitte joskus (: Ois kivaa jutella kauheesti ois asiaa :p

    VastaaPoista
  5. Haha :DD hyvä että joku rikkoo siellä sääntöjä. Sä voisit esitellä niille vähän suomalaista nuorisokulttuuria siellä ja kertoa mitä lintsaus meinaa jne :DD teet kato vallankumouksen!

    Mun sunnuntai on ihan auki ku oon ollu ihan törkeen kipee ja sata vaivaa vaivaa vittu kuppa ja kuus muuta mun riesana XDD mä LUPAAN ilmestyä tohon aikaan skypeen huomenna! :))

    VastaaPoista
  6. joo ariela, ehottomasti sovitaan! vaik ens viikonlopulle? =)

    ja hei jeeee vikke, tänään nähään! mäkin oon itseasiassa tällä hetkellä kipeena... -.- joo opetan suomalaisten tavoille, lol. :----D

    VastaaPoista
  7. no oon silloin itävallassa mut voin toki kattoo jos pääsen siellä koneelle ;D ! (kun tääl on silloin syysloma) (:

    VastaaPoista
  8. oisko vaihtoehto d) tuu uudeksvuodeks kotii muistelemaa suomalaista juomakulttuuria ? :)

    VastaaPoista
  9. ariela: aaaaaah syysloma, makin tahon ! (taalla ihan tuntematon kasite...) mut joo katellaan! :)

    nora: hahaha joo toi on vaihtoehto heti kun joku maksaa mun lennot. ;D

    VastaaPoista